חוג טבע

רקע כללי על "הטבע" שלנו
חוג הטבע של "טבע קט" מועבר במסגרת תכנית חווייתית המיועדת לילדי גן בגילאי 6-2, ולתלמידי כיתות א'-ג'. התכנית משתלבת במערך הלימודים של הגנים והכיתות, וכוללת פעילויות מיוחדות לחגי ישראל ועונות השנה.
התכנית בנויה ממפגשים שבועיים בני 45 דקות, המתקיימים לאורך כל שנת הלימודים. כל מפגש מרתק הוא הזדמנות להתוודעות מעמיקה עם בעל חיים כלשהו, ולהשתתפות בפעילות חווייתית הקשורה אליו. הפעילות משלבת משחק, מוסיקה, תנועה וסיפורים.
הפעילות מתבצעת תוך שימוש באביזרי המחשה מקוריים ומרהיבים במיוחד, שאין שני להם. מדובר באביזרים ייחודיים לטבע קט, שעשויים בעבודת יד. בנוסף, אנו משתמשים באביזרים אותנטיים מעולם החי, כגון ביצי יען, נוצות וכו'.
כל מפגש הוא חגיגה לילדים, שמחכים בקוצר רוח משבוע לשבוע למדריך האהוב עליהם, ומנחשים מהי ההפתעה "החייתית" הבאה המחכה להם. כמו כל חוגי "טבע קט", גם חוג הטבע, שהוא היהלום שבכתר שלנו, פותח ונבנה כתכנית רצינית ומושקעת עם מטרות והישגים, ומצד שני מהווה חוויה של ריגוש והנאה צרופה לילדים.  
התכנית קבועה ומובנית אך מתעדכנת תמיד בתכנים חדשים ורלוונטיים, וניתנת להתאמה לצרכים ספציפיים של קבוצת גן.

מטרות התכנית
היכרות - לחשוף את הילדים לבעלי חיים שונים, אורחות חייהם וצרכיהם.
ערכים – הקניית אהבת החי והתחשבות בזולת.
הבעה – החצנה ומתן ביטוי לרגשות, פיתוח אינטליגנציה רגשית.  
לימוד – העשרת עולם הידע והרחבת האינטליגנציה.

מאפייני החוג - מנקודת המבט של הילדים
בחוג הטבע שלנו מתארחות חיות מחמד אהובות (ולפעמים גם חיות קצת פחות מוכרות ומקובלות). הילדים מתוודעים לבעלי החיים השונים, לומדים על תכונותיהם, אורח חייהם, לאילו משפחות הם משתייכים, מה הם אוהבים לאכול, כיצד הם נעים בטבע, מה משמח או מפחיד אותם וכיוב'.
הלימוד הוא חושי, חווייתי ונעשה בשיתוף עם הילדים – במשחקים הקשורים לתכונות בעלי החיים, בהפעלות תנועה שמחקות את תנועת בעלי החיים, בהתחפשות לבעלי החיים, במוסיקה ושירים מתאימים, בהשמעת קולות אופייניים, בהפעלת בובות כפפה, ובסיפורים המחדדים נקודות שעלו במפגש. כששואלים ילדים איך היה בחוג הטבע, הם תמיד עונים בעיניים זורחות: כיף!







מערכים על פי הגיל
תכנית הטבע שלנו פותחה ונבנתה בצורה "ספירלית", כך שילדים בטווח גילאים רחב יוכלו ליהנות ולהיתרם ממנה לפי יכולתם, צרכיהם ותפיסתם. לכל גיל הותאם מערך שונה:
בני 3-2 מפיקים הנאה מהרמה החווייתית של מפגש עם בעלי החיים. הם לומדים עליהם תוך התבוננות מוחשית והשוואה לבני אדם: איברים, צבעים, גודל, אופן התקדמות, מזון וכיוב'.
בני 5-3 לומדים על בעלי החיים בהתאם ליכולתם ולהתפתחותם הרגשית. הלימוד כולל: אורח חיים, דפוסי התנהגות, אופני אכילה וסוג מזון, צורות התקדמות, חיזור ורבייה, ודרכי התגוננות והישרדות.
בני 9-6 לומדים כמו חוקרים צעירים. מתוך התבוננות בבעלי החיים הם מעלים השערות, בודקים אותם תוך התנסות חווייתית, ומסיקים מסקנות.

מבנה התכנית
לכל מפגש בחוג הטבע יש מבנה קבוע, כך שהילדים מודעים למהלך הפעילות:
פתיחה – דיאלוג בין המדריך לבעל חיים דמיוני, היוצר מתח וסקרנות על זהות "האורח".
חשיפה – טקס בו נחשף בעל החיים, הילדים מלטפים אותו ולומדים אודותיו.  
משחק אינטראקטיבי -  מפעיל את הילדים ומעשיר אותם בידע על דפוסי ההתנהגות, צורת ההליכה, תכונות בעל החיים ועוד.
סיפור – סיפורים מוכרים ופחות מוכרים, שמחברים את הילדים לבעל החיים גם ברמה הדרמטית.
עבודה אינטראקטיבית – נעשית בכיתות א'-ג'. שילוב סיפור או עבודה במערך המפגש לצרכי חקר והתנסות עם בעל החיים.
כל פעילות מסתיימת עם הדמות "במקום" המאפשרת להיפרד מבעל החיים ולעשות חזרה על החומר שנלמד עליו במפגש.

מה בערכת המדריכים?
מערך שיעור מפורט, בובת כפפה של בעל חיים, משחקים רלוונטיים, דיסק מוסיקה להפעלה בתנועה, תחפושות לילדים, אביזרי סיפור מומחז, תפאורה נפתחת, דמויות הסיפור, צילומים של בעל החיים הרלוונטי, בובת "במקום", דפי עבודה המותאמים לגיל הילדים.
לכל ערכה מצורף בעל חיים, מזון, מצע לכלוב והוראות טיפול הולמות למהלך השבוע.
כל בעלי החיים נמצאים תחת פיקוח וטרינרי צמוד.